Szukaj na blogu

Matura ustna z języka angielskiego. Zestawy, pytania, zwroty i podpowiedzi.

Matura ustna z języka angielskiego. Zestawy, pytania, zwroty i podpowiedzi.

Egzamin ustny z języka obcego jest obowiązkowym elementem egzaminu dojrzałości. Najpopularniejszym językiem wybieranym przez maturzystów jest język angielski. Egzamin ustny trwa tylko 15 minut. Warto zadbać o to, by z tych kilkunastu minut wycisnąć, ile się da i zdobyć jak najwięcej punktów. Nawet jeśli boisz się mówić po angielsku, są sposoby, by wyjść z egzaminu z uśmiechem zwycięstwa na twarzy.

Sprawdź, ile punktów można zdobyć z poszczególnych części egzaminu maturalnego z języka angielskiego w 2024 roku. »

Boisz się mówić na maturze ustnej z angielskiego?

Postawmy sprawę jasno. Maturzyści dzielą się na dwie grupy – tych, którzy nie mają problemu z mówieniem po angielsku, i tych, którzy obawiają się mówić po angielsku. Niezależnie od tego, w której grupie jesteś, musisz poznać formułę egzaminu i typy zadań, aby poczuć się pewniej. 

Egzamin ustny generuje stres. Dobra wiadomość jest taka, że w komisji zasiadają prawdziwi ludzie z krwi i kości, którzy też o tym wiedzą. Są tam po to, by ocenić to, co zaprezentujesz, a nie, by udowodnić ci, czego nie potrafisz. Niektórzy z nich widzieli i słyszeli wiele poprzez lata egzaminowania. Raczej nie jesteś w stanie ich zaskoczyć swoją niewiedzą. Lecz wciąż możesz zaskoczyć ich swoimi umiejętnościami :)

Jak wygląda egzamin ustny z angielskiego?

Część ustna trwa 15 minut. Składa się ona z rozmowy wstępnej (ok. 2 minut) oraz z trzech zadań. Są to: 

    • rozmowa z odgrywaniem roli (4 minuty)

    • opis ilustracji i odpowiedź na trzy pytania (4 minuty)

    • wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedź na dwa pytania (5 minut)

Może cię zaskoczyć, że po wejściu do sali, egzaminatorzy zaczną mówić do ciebie po angielsku. Upewnij się, że znasz podstawowe zwroty, które być może usłyszysz jeszcze przed rozpoczęciem egzaminu oraz w jego trakcie.

Good morning / afternoon. – Dzień dobry.

Sit down, down please. – Usiądź, proszę. 

Take a seat, please. – Zajmij miejsce, proszę. 

Can I see your ID, please? – Czy mogę zobaczyć twój dowód?

Choose a set, please – Wybierz zestaw pytań.

Take your set, please. – Weź swój zestaw, proszę.

I’m going to ask you some questions. Can we start? – Zadam ci kilka pytań. Możemy zaczynać?

Read the task / the instructions. – Przeczytaj zadanie / polecenie. 

Let’s start with task 1. – Zacznijmy od zadania pierwszego.

I will now ask you three questions. – Zadam ci teraz trzy pytania.

Zanim dostaniesz wybrany zestaw, rozpocznie się niepunktowana rozmowa wstępna. 

Rozmowa wstępna

Czeka cię matura ustna z angielskiego? Zestaw pytań, które mogą zadać ci egzaminatorzy znajdziesz poniżej. 

Rozmowa wstępna trwa około 2 minut ima za zadanie cię rozluźnić i dać szansę na przestawienie się na język angielski. Nie jest punktowana, jest jednak świetną okazją do wykazania się i zyskania w oczach egzaminatorów. Innymi słowy – nie może ci zaszkodzić, za to może pomóc.

Egzaminatorzy mogą cię zapytać podczas rozmowy wstępnej o poniższe tematy. Przygotowaliśmy również zestaw pytań, które pomogą ci przygotować się do rozmowy wstępnej. 

    • człowiek – What usually makes you happy?

    • edukacja – How do you study? Do you use any special methods to get prepared for an exam?

    • miejsce zamieszkania – Do you like the place/city you live in? Why?

    • hobby –  Have you ever given up your hobby? What was it? Why?

    • wymarzona praca – What do you think is work-life balance?

    • życie prywatne – Is it better to have siblings or  to be an only child?

    • żywienie – Which one do you prefer:to eat out or to eat at home?

    • zakupy i usługi – Have you ever returned an item you bought? What was it? Why?

    • podróżowanie – Do you have any plans fo your summer holidays?

    • kultura – What is an ebook? Do you use it? Why / Why not?

    • sport – Do you prefer team sports or individual sports? Why?

    • zdrowie – Is skipping breakfast bad for your health?

    • przyroda – What can we do to reduce smog?

    • nauka i technika / technologie – What is the invention you could not do without?

    • państwo i społeczeństwo – What are the main problems politicians in Poland have to face?


Przykładowe pytania do każdego z tych tematów znajdziesz w Arkuszach maturalnych. Język angielski. Poziom podstawowy.

Jak oceniana jest wypowiedź ustna?

Za część ustną egzaminu możesz uzyskać maksymalnie 30 punktów. Aby ją zdać, musisz uzyskać co najmniej 30% wszystkich punktów, tj. co najmniej 9 punktów.

Każdą wypowiedź ustną ocenia się na podstawie pięciu kryteriów:

      1. sprawność komunikacyjna: od 0 do 6 punktów, oceniana w każdym zadaniu osobno (3 zadania 6 punktów = maksymalnie 18 punktów). Podczas oceny tego kryterium, ocenia się cztery elementy w każdym z zadań:

      - w zadaniu 1.: omówienie czterech elementów podanych w poleceniu - w zadaniu 1.: omówienie czterech elementów podanych w poleceniu

      - w zadaniu 2.: opis ilustracji (1 element) i odpowiedzi na trzy pytania (3 elementy)

      - w zadaniu 3.: wybór ilustracji najlepiej spełniającej warunki wskazane w poleceniu i uzasadnienie wyboru (1 element), wyjaśnienie powodów odrzucenia pozostałych ilustracji (1 element) oraz odpowiedzi na dwa pytania (2 elementy),

      2. zakres środków leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniany w całej wypowiedzi zdającego

      3. poprawność środków leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego
      4. wymowa: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego, 

      5. płynność wypowiedzi: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego

Przeanalizuj powyższą punktację dokładnie. Co jest twoimi mocnymi stronami, które zapewnią ci łatwe zdobycie minimum? A może widzisz jakieś słabe strony, które możesz jeszcze podciągnąć przed egzaminem?

Sprawność komunikacyjna jest oceniana w każdym zadaniu oddzielnie. Jest to najwyżej punktowany element twojej wypowiedzi. Warto zadbać o to, by dobrze zrozumieć zadanie i nie pominąć żadnej z jego części. Sprawdź poniższe przykładowe zadania i sprawdź, czy dasz radę uzyskać maksymalną ilość punktów za sprawność komunikacyjną.

Jak wyglądają przykładowe zadania na maturze ustnej z angielskiego?

Zadanie 1. Rozmowa z odgrywaniem roli

Przykładowe zadanie mogłoby wyglądać tak:

Pamiętasz „cztery kropki” w wypowiedzi pisemnej na maturze z angielskiego? Tu odpowiednikiem „kropek” są „chmurki”. Ważne jest, aby dokładnie przeczytać kontekst zadania. Jeśli skupisz się na samych chmurkach, lecz zignorujesz fakt, że 

1) dyskutujesz z rodzicami

2) rodzice uważają, że jesteś za młody/a

3) chcesz pojechać na wakacje

4) chcesz pojechać ze znajomymi ,

prawdopodobnie nie uda ci się otrzymać maksymalnej liczby punktów za sprawność komunikacyjną. Wyobraź sobie, że zdający przeczytał tylko chmurki i zaczyna snuć plany na wakacje. Opowiada o budżetowych wakacjach marzeń, na które chce się wybrać przed rozpoczęciem studiów, a następnie zastanawia się, czy lepiej jeździć po Europie autostopem czy pociągiem. Niestety, kontekst w tym przypadku jest inny niż podany w poleceniu. Taka wypowiedź, mimo że rozbudowa i bogata leksykalnie, nie będzie poprawna.

W tym przypadku nie ma znaczenia, czy przekonasz rodziców (w rolę których wcielą się egzaminatorzy) do wyjazdu. To co się liczy, to dyskusja – sama jakość rozmowy i poruszenie wszystkich kwestii zapisanych w „chmurkach”. Pamiętaj, że masz na to zadanie 4 minuty – nie musisz wygłaszać długich wypowiedzi na temat każdej z nich. Wystarczą po dwa zdania na każdą kwestię. 

I na koniec ważna sprawa – pamiętaj, ze w zadaniu jest wskazane, kto rozpoczyna rozmowę. Czasem jest to zdający, czasem egzaminujący. Zastosuj się do tej wskazówki!

Sprawdź nasze Arkusze maturalne i zobacz więcej przykładowych zadań »

Zadanie 2. Opis ilustracji i odpowiedź na trzy pytania 

Zadanie polega na opisaniu obrazka, który znajdziesz w zestawie oraz na odpowiedzi na 3 pytania, związane z obrazkiem lub tematyką zaprezentowaną na materiale ilustracyjnym. Pytania nie są zapisane w twoim zestawie. Zada ci je egzaminator.

Najpierw musisz opisać obrazek (describe the picutre) . Całe zadanie powinno zająć ok. 4 minut, sam opis obrazka powinien zatem zająć około 1 minuty.

Jak opisać obrazek na maturze ustnej z angielskiego?

Spójrz na obrazek i opisz go konkretnie. Zwróć uwagę na takie kwestie:

    • kogo / co widzisz na obrazku – pokrótce przedstaw oczywiste elementy, które widzisz. Nie zapomnij o relacjach przestrzennych. Możesz użyć następujących wyrażeń: 

    in the foreground – na pierwszym planie

    in the background – w tle

    at the top (of the picture) – na górze (obrazka)

    at the bottom (of the picture) – na dole (obrazka)

    in the distance – w oddali

    in the centre / middle (of the picture) – na środku (obrazka)

    on the right-hand side / left-hand side (of the picture) – po prawej / po lewej stronie (obrazka)

    • co robią osoby na obrazku – tu podobnie – opisz po prostu, co widzisz, a jeśli nie jest to oczywiste użyj takich słów jak (I’m not sure but they might…; Probably...Perhaps…I think she…) .Pamiętaj, że opisując obrazek używamy czasu Present Continuous, dlatego dobrze go przećwicz.

    • co stoi za pokazaną na obrazku sytuacją – twój moment, by się wykazać. To, że widzisz kobietę i mężczyznę w takich a nie innych ubraniach i w takim a nie innym pomieszczeniu, to trochę za mało. Może wpadniesz, na to, jaką pracę wykonują, co ich łączy, jak się czują w danym momencie i dlaczego. Jeśli jednak patrzysz na obrazek i nie wynika z niego nic oczywistego, spróbuj teoretyzować lub nawiązać do jakiegoś szerszego tematu powiązanego z sytuacją na zdjęciu.

Możesz też wspomnieć o uczuciach, o nietypowych cechach osób czy sytuacji na zdjęciu. Mów na temat – egzaminatorzy także mają u siebie te zdjęcia. 

Przykładowe zwroty, których możesz użyć, opisując obrazek

angielskipolski
In the picture, I can see a classroom full of children. Na obrazku widzę klasę pełną dzieci.
The picture shows a baby with her/his father. Obrazek pokazuje małe dziecko z tatą.
In the picturee, we can see a couple Na obrazku widzimy parę.
I think they are young teenagers or even children. Myślę, że to młodzi nastolatkowie, lub nawet dzieci.
They seem to be happy. Wyglądają na szczęśliwych.
She might be waiting for the rest of her luggage. Być może (ona) czeka na resztę swojego bagażu
Most probably she chose to travel by plane because... Prawdopodobnie wybrała podróż samolotem, ponieważ...

Wskazówka! Warto nauczyć się innych sformułowań niż oklepane In the picture, I can see, od którego opis ilustracji zaczyna większość zdających. 

In this picture there is / are … – Na tym obrazku jest / są … 

The photo shows … – Zdjęcie pokazuje / przedstawia … 

The photograph portrays … – Zdjęcie przedstawia … 

Trzy pytania do obrazka na maturze ustnej z anielskiego

Egzaminator zada ci trzy pytania. Nie są one zapisane w twoim zestawie, więc słuchaj każdego pytania uważnie. Typy pytań są takie same w każdym zestawie i niezależnie od zestawu są zadawane w tej samej kolejności (zmienia się oczywiście tematyka):

    • pytanie 1 dotyczy zdjęcia (osób i sytuacji na nim przedstawionych), np. Do these girls like shopping? Why do you think so? Zwróć uwagę, że nie wystarczy odpowiedzieć Yes, they do. Trzeba swoją wypowiedź uzasadnić (Why do you think so?)

    • pytanie 2 nie dotyczy bezpośrednio zdjęcia, ale porusza jego tematykę, np. Do you often buy clothes online? Why or why not? 

    • pytanie 3 to pytanie o krótką wypowiedź na temat tego, co ci się wydarzyło w przeszłości, np. Describe the most unusual thing you have bought and how you found it. Pamiętaj, aby twoja wypowiedź na pytanie 3 była w czasie przeszłym. Jeśli musisz jeszcze powtórzyć czasy, skorzystaj tylko ze sprawdzonych materiałów.

Twoje wypowiedzi powinny być gramatycznie poprawne. Jeśli czasy, przedimki lub zdania złożone są dla ciebie wyzwaniem, sprawdź nasze sposoby na ogarnięcie nauki gramatyki i wybierz sposób, który będzie ci odpowiadał »

Zadanie 3. Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedź na dwa pytania 

W tym zadaniu wykorzystasz materiał stymulujący, czyli po prostu zestaw zdjęć, grafów i ilustracji, które są w twoim zestawie. Podany będzie także kontekst. Może to wyglądać np. tak:

Popatrz na Zdjęcie 1., Zdjęcie 2. i Zdjęcie 3. 

Od kilku dni męczy cię przeziębienie. Co zrobisz, żeby się go pozbyć? 

Następnie musisz dokonać wyboru i go uzasadnić:

    • Z podanych propozycji wybierz jedną, która twoim zdaniem pozwoli najszybciej zwalczyć przeziębienie i uzasadnij swój wybór. 

Oraz wyjaśnić, dlaczego odrzucasz pozostałe propozycje:

    • Wyjaśnij, dlaczego odrzucasz pozostałe propozycje.

W tym celu używaj zdań bardziej rozbudowanych niż w pozostałych zadaniach, np. If I were to choose… . Jednym słowem – wykaż się. Unikaj „suchego” wyliczania swoich racji. Rozwijaj swoje myśli, używaj spójników i wyrażeń, które sprawią, że twoja wypowiedź będzie pełna (because, what is more, thus, however itp.)

Następnie egzaminator zada ci dwa pytania. W naszym kontekście zestaw pytań mógłby brzmieć tak: 

1. Do you think people take medicine too often?

2. How can you protect yourself from getting ill?

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Loading...