- today
- perm_identity Jolanta Krupińska
- label Aktualności
- favorite 3 polubień
- remove_red_eye 789 odwiedzin
- comment 0 komentarzy

Znajomość języka angielskiego staje się dziś podstawową umiejętnością, niemal równie ważną jak czytanie czy liczenie. Coraz częściej dzieci zaczynają naukę angielskiego już w przedszkolu, a w wieku wczesnoszkolnym mają szansę rozwijać swoje kompetencje językowe w sposób bardziej świadomy. W wieku 6-9 lat dziecko znajduje się w tzw. okresie sensytywnym, w którym jego mózg jest wyjątkowo chłonny na nowe języki. Dlaczego warto to wykorzystać? Przedstawiamy najważniejsze powody.
Spis treści:
1. Okres sensytywny w rozwoju językowym
2. Nauka przez zabawę – naturalna forma przyswajania języka
3. Lepsza wymowa i akcent
4. Korzyści poznawcze i rozwój umysłowy
5. Lepszy start w przyszłość
6. Jak wspierać dziecko w nauce języka?
Okres sensytywny w rozwoju językowym
Pojęcie okresów sensytywnych (czyli wrażliwych) wprowadziła Maria Montessori. Zauważyła ona, że dzieci w pewnych przedziałach wiekowych są szczególnie podatne na przyswajanie określonych umiejętności. I tak okres sensytywny dla nauki języka to przedział 0-6 lat.
Wiek 6-9 lat z kolei to czas, gdy dziecko rozwija logiczne myślenie, ale nadal korzysta z naturalnej zdolności do przyswajania języków – zwłaszcza jeśli nauka odbywa się w przyjazny, naturalny sposób. To właśnie wtedy można skutecznie rozwijać u dzieci umiejętność mówienia, czytania i rozumienia języka obcego.
Mózg w tym okresie naturalnie przyswaja nowe dźwięki, struktury gramatyczne i słownictwo, bez większego wysiłku. Dlatego dzieci w tym wieku uczą się szybciej i bardziej intuicyjnie niż starsi uczniowie czy dorośli.
Nie jest to jednak dobry czas na wkuwanie regułek gramatycznych. Dzieci w wieku 6-9 lat uczą się języka przede wszystkim poprzez doświadczenie, kontekst i powtarzalność, a nie przez abstrakcyjne dla nich zasady. Ich mózg nie jest jeszcze gotowy na samodzielną analizę struktur językowych – zamiast tego skuteczniej przyswajają gramatykę podaną „w praktyce”, np. słuchając zwrotów w kontekście, śpiewając piosenki czy odgrywając scenki. Zbyt wczesne wprowadzanie metajęzykowych pojęć, np. czas przeszły, może zniechęcić dziecko i zaburzyć naturalny proces przyswajania języka. Kluczowa jest immersja, czyli zanurzenie w języku, tj. kontakt z językiem w sposób żywy, angażujący i dla dziecka zrozumiały.
Angielski, który wspiera i rozwija. Zapewnij dziecku językowy start w stronę sukcesu!

Angielski. Karty pracy. Zerówka
Angażująca pomoc edukacyjna, która rozwija podstawowe słownictwo, pozwala osłuchać się z językiem, wspiera koncentrację i oswaja dziecko z angielskim przez zabawę. Proste ćwiczenia, barwne ilustracje i przyjazna forma sprawiają, że nauka staje się przyjemnym rytuałem. To doskonały start dla każdego malucha!
A2
B1
Co się dzieje w kontekście okresów sensytywnych w życiu dziecka i jak warto to wykorzystać w nauce języka?
• 0-3 lata – język mówiony i rozumienie mowy
Dziecko uczy się języka intuicyjnie – słuchając, naśladując i chłonąc mowę.
• 2,5-6 lat – rozwój słownictwa, gramatyki i akcentu
Dziecko uwrażliwia się na strukturę języka – to idealny czas na rozpoczęcie nauki języka obcego w formie zabawy.
• 3-6 lat – porządek, rytuały, ruch i koordynacja
Dzieci uczą się przez rytmiczność, powtarzalność, schematy. Dobry czas na rytmiczne piosenki, powtarzające się zwroty po angielsku.
• 6-9 lat – myślenie logiczne i rozwój języka pisanego
Dziecko zaczyna łączyć słowa z regułami gramatycznymi, czyta, pisze, rozumie struktury. To świetny moment na bardziej świadomą naukę języka angielskiego, choć nadal jeszcze bez wprowadzania suchych reguł gramatycznych.
• 9-12 lat – moralność, praca zespołowa, ciekawość świata
Uczniowie chętniej uczą się w grupie, rozumieją kontekst kulturowy języka. To dobry moment na projekty, rozmowy, gry językowe.
Nauka przez zabawę – naturalna forma przyswajania języka
Wczesnoszkolne dzieci najlepiej uczą się przez zabawę, piosenki, ruch i gry językowe. Taka forma nauki nie tylko utrwala wiedzę, ale również kojarzy język z pozytywnymi emocjami. Dzięki temu dzieci nie traktują angielskiego jako szkolnego obowiązku, lecz jako coś naturalnego i przyjemnego. Co ważne, zabawa eliminuje stres i lęk przed popełnianiem błędów. Dziecko nie boi się odezwać, nie czuje, że jest na lekcji – a to zwiększa jego gotowość do komunikowania się. Im wcześniej język angielski stanie się częścią naturalnej codzienności dziecka, tym łatwiej będzie mu później mówić płynnie i bez zahamowań. Krótko mówiąc, im wcześniej dzieci zaczynają kontakt z angielskim, tym mniej barier językowych napotykają w przyszłości.
Lepsza wymowa i akcent
Dzieci w wieku 6-9 lat są w stanie opanować autentyczną wymowę i akcent języka obcego, ponieważ ich aparat mowy jest jeszcze elastyczny. W tym wieku dziecko nie tylko szybciej zapamiętuje nowe słowa, ale też lepiej odwzorowuje ich brzmienie. Dorosłym nauka tego przychodzi znacznie trudniej.
Co więcej, dzieci są bardziej otwarte na powtarzanie, naśladowanie i eksperymentowanie z dźwiękami – bez lęku, że powiedzą coś źle. Dlatego warto wykorzystywać różnorodne formy osłuchania językowego: krótkie historyjki, dialogi, słuchowiska, a także gry dźwiękonaśladowcze, rymowanki i łamańce językowe, które rozwijają precyzję artykulacyjną.
Odkryj z dzieckiem fascynujący świat angielskich słówek!

Czytam po angielsku. The Story of Dr Dolittle
To barwnie ilustrowana książka dla dzieci, która przeniesie najmłodszych w magiczny świat lekarza potrafiącego rozmawiać ze zwierzętami. Oprócz ciekawej historii, dzieci poznają również język angielski. W książce znajdą: tekst dostosowany do potrzeb początkujących czytelników, tłumaczenia trudniejszych słówek na marginesach, nagrania MP3 z wymową native speakerów, polską wersję tekstu na końcu książki, ćwiczenia oraz grę memory. To nauka z przyjemnością!
A2
B1
Korzyści poznawcze i rozwój umysłowy
Nauka języka angielskiego już w wieku 6-9 lat przynosi dzieciom szereg wymiernych korzyści poznawczych. Liczne badania wskazują, że dzieci dwujęzyczne lub uczące się języków obcych mają bardziej rozwinięte funkcje wykonawcze mózgu, czyli zdolność do planowania, rozwiązywania problemów oraz kontrolowania uwagi. Regularne ćwiczenie języka obcego wspiera pamięć operacyjną, co pomaga dzieciom szybciej przyswajać nowe informacje nie tylko z zakresu języka, ale i innych przedmiotów szkolnych.
Dodatkowo kontakt z różnymi strukturami językowymi i słownictwem wymaga od mózgu adaptacji i tworzenia nowych połączeń, co sprzyja rozwojowi myślenia elastycznego i kreatywności – dzieci uczą się myśleć poza schematem, są bardziej otwarte i śmiałe.
Ponadto nauka języka obcego pomaga rozwijać umiejętności społeczne i komunikacyjne, co przekłada się na lepszą współpracę z innymi ludźmi. Łatwość nawiązywania kontaktów, otwarcie na nowości, spojrzenie na świat z szerszej perspektywy – wszystkie te korzyści przyczyniają się do faktu, że dzieci zyskują nie tylko intelektualną, ale i emocjonalną przewagę, która pomaga im w codziennym życiu i nauce.
Jak sprawić, by dziecko polubiło czytanie po angielsku? Sprawdź porady i skuteczne wskazówki »
Lepszy start w przyszłość
Wczesna nauka angielskiego to nie tylko dodatkowa umiejętność – to realna inwestycja w przyszłość dziecka. Znajomość języka otwiera drzwi do lepszego wykształcenia, udziału w programach międzynarodowych, a z czasem – do bardziej prestiżowych i satysfakcjonujących możliwości zawodowych.
Ale to coś więcej niż tylko lepsze CV. Dziecko, które swobodnie porozumiewa się po angielsku, zyskuje pewność siebie – na wyjazdach, w kontaktach z rówieśnikami z innych krajów czy w dostępie do wiedzy i świata, który dziś funkcjonuje głównie w tym języku. Dziecko nie czuje się ograniczone, a to daje mu poczucie sprawczości i wolności, które procentuje przez całe życie.
Czy znasz stwierdzenie „Granice mojego języka są granicami mojego świata”? Nie ma wątpliwości, że troskliwi rodzice chcieliby te granice poszerzyć jak najbardziej, dając swojemu dziecku nie tylko edukacyjny atut, ale przede wszystkim szansę na pełniejsze, odważniejsze i bardziej otwarte życie. Bo to jak używamy języka wpływa na nasze zrozumienie świata.
Jak wspierać dziecko w nauce języka?
Nawet jeśli na twojej drodze, jako rodzica, nauka angielskiego nie pojawiła się od najmłodszych lat – albo ktoś zniechęcił cię do języków – wciąż możesz odegrać ogromnie ważną rolę w nauce twojego dziecka. Twoje własne doświadczenia, nawet te trudne, a może zwłaszcza te trudne, mogą stać się motywacją do tego, by stworzyć dziecku lepszy start.
Wspieranie dziecka nie wymaga perfekcyjnej znajomości języka. Wystarczy twoja otwartość, ciekawość i konsekwencja.
Oto kilka sposobów, jak możesz zaszczepić w dziecku pasję do języków oraz pomóc osiągnąć językowy sukces.
• Stwórz przyjazne środowisko językowe. Czytajcie razem proste książeczki z nagraniami lub słuchajcie piosenek po angielsku. Niech język obcy towarzyszy codzienności w naturalny sposób.
• Chwal za próbę, nie za perfekcję. Budowanie pewności siebie u dziecka jest ważniejsze niż poprawna wymowa każdego słowa.
• Zabawa i frajda z nauki zamiast presji. Sięgajcie po gry językowe, karty obrazkowe, aplikacje edukacyjne. Dzieci uczą się skuteczniej, gdy są zaangażowane emocjonalnie.
• Daj dobry przykład. Nawet jeśli znasz tylko kilka słów po angielsku, używaj ich! Wspólna nauka, choćby najprostsza, pokazuje dziecku, że nauka języka to coś wartościowego.
• Doceniaj małe kroki. Każde nowe słowo, które dziecko zapamięta i użyje w kontekście, to ważny sukces. Pokazuj, że to zauważasz.
Nie wiesz jak zachęcić dziecko do nauki języka? Poznaj sprawdzone triki na skuteczną motywację »
Twoje wsparcie emocjonalne, cierpliwość i zainteresowanie są znacznie ważniejsze niż twój poziom znajomości angielskiego. Dziecko, które czuje się wspierane, uczy się chętniej i odważniej, bo wie, że ma kogoś, kto wierzy w jego możliwości. Najważniejsze, aby nauka była regularna, ale nienachalna – dziecko powinno czuć, że czas z angielskim to czas przyjemny, a nie obowiązek.
Komentarze (0)