- today
- perm_identity Jolanta Krupińska
- label Aktualności
- favorite 0 polubień
- remove_red_eye 737 odwiedzin
- comment 0 komentarzy

Pierwsze lekcje angielskiego po wakacjach warto wykorzystać na aktywności, które zapewnią dobrą atmosferę w klasie przez kolejne miesiące roku szkolnego. Jak to zrobić? Przybijamy piątkę z nauczycielkami i nauczycielami, którzy, czują, że na dłuższą metę ani nadmierna swoboda, ani narzucenie dużego tempa pracy, nie sprawdzą się na początku roku szkolnego. Podpowiadamy jak zacząć dobrze pierwsze lekcje po wakacjach, by zapewnić sobie współpracę uczniów aż do kolejnych wakacji. Uwaga, artykuł jest przeznaczony tylko dla nauczycieli, którzy chcą relatywnie małym nakładem pracy osiągnąć duże efekty w postaci zaskarbienia sobie szacunku uczniów i ich zaangażowania.
Spis treści:
1. Powrót do szkoły. Wakacje i po wakacjach, czyli o relacjach w klasie
2. Zasady, których każdy nauczyciel powinien przestrzegać na lekcjach we wrześniu
3. Jak poprowadzić pierwsze lekcje angielskiego po wakacjach, kiedy uczniowie nie mają jeszcze podręczników? Przykładowe icebreakery i zadania na pierwsze lekcje angielskiego po wakacjach
Powrót do szkoły. Wakacje i po wakacjach, czyli o relacjach w klasie
Pierwsze dni po wakacjach to czas, kiedy zarówno nauczyciele, jak i uczniowie potrzebują chwili na rozruch, przyzwyczajenie się do nowej rutyny i ponowne nawiązanie relacji. To moment, kiedy warto poświęcić lekcje na odbudowę lub nawiązanie więzi i stworzenie atmosfery sprzyjającej nauce.
Za rzadko uświadamiamy sobie, że uczniom w pierwszych tygodniach po wakacjach w szkole towarzyszy stres, niekoniecznie związany z utratą wakacyjnej wolności i koniecznością spędzania kilkudziesięciu minut w szkolnej ławce. Dzieci, nawet te, które do szkoły chodzą już od paru lat, mogą odczuwać niepokój i emocje, które dorosłym mogą wydawać się błahe, jednak dla dzieci są bardzo ważne. Co może dręczyć dzieci w pierwszych dnia po powrocie do szkoły?
• Co zrobić, jeśli nie będę miał(a) z kim usiąść w ławce?
• A jeśli ktoś zapyta mnie, gdzie był_m na wakacjach?
• A co, jeśli do klasy dołączy ktoś, kto mnie nie polubi?
• Co zrobić, jeśli nauczyciele nie będą mili?
• Jak na mnie będą patrzeć koledzy, jeśli nagle zacznę dostawać dobre oceny, bo angielski po wakacjach zaczął mnie bardzo interesować?
• Jak będą patrzeć na mnie nauczyciele, kiedy zacznę dostawać gorsze oceny, bo angielski przestał mnie już interesować?
Świadomi nauczyciele mogą spróbować zdjąć ze swoich uczniów choć część ich obaw na początku roku, by stworzyć bezpieczną i radosną atmosferę dla każdego ucznia.
Jak to zrobić?
Możesz mieć wpływ na to, jak twoi uczniowie siedzą na zajęciach. Pozostawienie tej kwestii tylko i wyłącznie uczniom pogłębi lęk tych, którzy będą siedzieli sami, choć wcale tego nie chcą. Co możesz zatem zrobić?
• Jeśli dwie osoby siedzą samotnie na zajęciach, zachęć je do tego, by usiadły razem.
• Jeśli masz takie możliwości, zaaranżuj układ ławek tak, by dzieci siedziały do siebie twarzami. Możesz ustawić ławki w literę L, U lub zrobić jeden duży stół, przy którym usiądą wszyscy.
• Jeśli nie możesz przestawić ławek, zadbaj o to, by dzieci w trakcie zajęć pracowały w różnych grupach – postaw na integrację, a nie tylko pracę z osobą z ławki. Grupy możesz losować lub możesz podzielić dzieci według koloru garderoby, który akurat mają na sobie, np. zielone koszulki razem, buty ze sznurówkami i bez sznurówek itp.
• Niemal każde ćwiczenie można przeprowadzić tak, żeby uczeń nie musiał prezentować czegoś przed całą grupą. Rozważ zastosowanie tych rozwiązań w przypadku choćby tych ćwiczeń, które mogą wywołać w uczniach dyskomfort. Przykładowo zamiast zwykłych kalamburów, w których jedna osoba pokazuje hasło całej grupie, podziel klasę na 2 grupy, które będą siedziały twarzami do siebie. Stań plecami do grupy odgadującej a twarzą do grupy pokazującej i na karteczce pokaż im hasło, które mają pokazać. Na „start” cała grupa pokazuje hasło, każdy na swój sposób. Druga grupa odgaduje.
Angielski, który wspiera i rozwija. Daj dziecku językowy start w stronę sukcesu!

Angielski. Karty pracy. Zerówka
Angażująca pomoc edukacyjna, która rozwija podstawowe słownictwo, pozwala osłuchać się z językiem, wspiera koncentrację i oswaja dziecko z angielskim przez zabawę. Proste ćwiczenia, barwne ilustracje i przyjazna forma sprawiają, że nauka staje się przyjemnym rytuałem. To doskonały start dla każdego malucha!
A2
B1
Na zajęciach każdy powinien mieć równe prawa do pochwały, kiedy coś rzeczywiście zostało wykonane dobrze. Pochwał potrzebują uczniowie słabsi, którym udało się wykonać zadanie – to oczywiste. Ale pochwał potrzebują także uczniowie uważani za zdolnych, którzy zawsze wykonują zadania dobrze. Co zaskakujące, często nauczyciele biorą za pewnik to, że uczeń zdolny wykona zadanie prawidłowo, i zapominają o pochwale, którą w analogicznej sytuacji dostałby uczeń słabszy. Jeśli jednak uczeń zdolny popełni gafę, zostaje to natychmiast zauważone przez nauczyciela. Chwal i poprawiaj wtedy, kiedy trzeba, niezależnie od tego czy zwracasz się do ucznia, który do tej pory się angażował, czy też do ucznia, który do tej pory zbierał słabsze oceny. Nie musisz się zachwycać – chodzi o zwykły, ludzki komentarz, który opisze sytuację, np.
• Zastosowałaś ciekawy przykład – pokazałaś, że rozumiesz temat.
• Udało Ci się jasno wyrazić swoją myśl – to była mocna strona tej wypowiedzi
• Zastosowałaś zasadę, o której mówiliśmy na ostatniej lekcji – i zadziałało!
• Widzę, że naprawdę się przyłożyłeś do tego zadania – poprawnie wypełniłeś wszystkie luki.
Uczniowie, którzy czują się zauważeni i bezpieczni, odpłacą się zaangażowaniem. Dlatego właśnie pierwsze lekcje po wakacjach warto potraktować jako przestrzeń do wzajemnego poznania się na nowo i budowania otwartości w duchu wzajemnego szacunku.
Każdy etap edukacji zasługuje na pochylenie się nad nim i dopasowanie metod nauczania angielskiego do wieku i możliwości uczniów. Pamiętaj, że uczysz języka obcego. Poświęć więcej czasu na nawiązywanie relacji w klasie pierwszej i czwartej, by nie zrazić uczniów do przedmiotu.
Najmłodszym uczniom język angielski może wydawać się nieco dziwny albo śmieszny – w końcu na co dzień słyszą wkoło język polski. Postaraj się to zrozumieć i wprowadzaj dzieci łagodnie w świat nowych dźwięków. Czwartoklasiści natomiast stoją przed bardzo ważnym etapem swojej edukacji szkolnej – nowe przedmioty, zmiana nauczycieli, wymaganie większej samodzielności. Możesz tak przeprowadzić pierwsze lekcje angielskiego po wakacjach, aby właśnie lekcje angielskiego były dla nich bezpieczną przystanią i dawały im poczucie stabilności. Wzmacniaj pewność siebie ucznió, stosując znane formy pracy i stopniowo wprowadzając nowe elementy językowe w przyjaznej atmosferze.
Wczesna nauka angielskiego, trwały efekt. Pomóż dziecku rozwinąć językowy potencjał!

Angielski. Karty pracy. Klasa 1
Idealny start w świat języka angielskiego! Barwnie ilustrowane i angażujące ćwiczenia rozwijają angielskie słownictwo i utrwalają podstawy gramatyki w atrakcyjnej formie, a nagrania MP3 pozwalają dziecku osłuchać się z melodią języka. Ćwiczenia zostały stworzone tak, by nauka była łatwa i pełna zabawy – zarówno w szkole, jak i w domu. Daj dziecku pomoc edukacyjną do szybkiego językowego startu!
A2
Zasady, których każdy nauczyciel powinien przestrzegać na lekcjach we wrześniu
W trosce o zrównoważone relacje w klasie, warto zatem przestrzegać uniwersalnych zasad.
1. Zadbaj o widoczność każdego ucznia
Nie tylko fizycznie, ale też społecznie. Nie dopuść, by którykolwiek uczeń czuł się „niewidzialny” – staraj się kierować pytania i komentarze do różnych osób, nie tylko tych najaktywniejszych, np. Miło, że się dziś odezwałeś – fajnie było usłyszeć twoją opinię.
2. Daj prawo do rozruchu
Nie każdy wraca do szkoły z takim samym poziomem energii. Zamiast natychmiastowych kartkówek czy sztywnej dyscypliny, postaw na lekcje z „miękkim startem” – pozwól uczniom przypomnieć sobie, że szkoła może być miejscem, gdzie czują się dobrze.
3. Zastąp pytanie „Co robiliście w wakacje?” pytaniem „Co cię ostatnio ucieszyło?”
Nie każdy miał wakacje, o których chce mówić. Daj przestrzeń na opowieść, ale nie wymuszaj. Angażujące pytania otwarte, które nie naruszają prywatności, pomogą w integracji bez wykluczania nikogo.
4. Mów do uczniów, nie o uczniach
Unikaj oceniania, klasyfikowania i komentowania w sposób, który wyklucza (np. „ty zawsze się mylisz”, „jak zwykle jesteś przygotowany”). Zamiast tego stosuj język opisowy i oparty na obserwacji, np. Zauważyłem, że dziś szybciej poradziłeś sobie z tym zadaniem niż zwykle – co ci pomogło?
5. Ustal zasady wspólnie z klasą
Zamiast narzucać regulamin – stwórz go razem z uczniami. Ustalcie, co sprzyja uczeniu się, co przeszkadza i jakie zasady warto przyjąć, by każdemu było dobrze. Taki kontrakt działa lepiej niż gotowy zestaw reguł.
6. Reaguj równo – chwal i poprawiaj wszystkich
Niech pochwała nie będzie zarezerwowana dla „tych, co się poprawili”, a korekta – tylko dla „tych, co się zawsze mylą”. Uczciwa i równa reakcja na zachowania i pracę buduje poczucie sprawiedliwości. Poprawiaj swoich uczniów wtedy kiedy trzeba, ale pamiętaj, że to nie poprawność gramatyczna jest na tych pierwszych lekcjach celem nadrzędnym.
7. Nie spiesz się z ocenami – najpierw obserwuj
Pierwsze tygodnie to czas diagnozy, nie sądu. Daj uczniom czas, żeby pokazali, kim są teraz, a nie kim byli w czerwcu. Jeśli musisz ocenić – oceniaj zadanie, nie ucznia.
8. Twórz przestrzeń na małe sukcesy
Na początku roku ważniejsze niż perfekcyjne opanowanie materiału jest poczucie, że można odnieść sukces. Nawet jeśli to tylko dobrze dobrane słowo, poprawnie ułożone zdanie czy trafne skojarzenie.
Zastanawiasz się, jak zachęcić dziecko do czytania po angielsku? Sprawdź sprawdzone sposoby »
Jak poprowadzić pierwsze lekcje angielskiego po wakacjach, kiedy uczniowie nie mają jeszcze podręczników? Przykładowe icebreakery i zadania na pierwsze lekcje angielskiego po wakacjach
Na start lekcji po wakacjach warto zastosować krótkie, angażujące ćwiczenia, które ułatwią przełamanie lodów i zachęcą uczniów do mówienia. Poprawiaj swoich uczniów wtedy kiedy trzeba, ale to nie poprawność gramatyczna jest na tych pierwszych lekcjach celem, celem nadrzędnym są relacje. Skup się na budowaniu zaufania i pozytywnej atmosfery w klasie. Możesz zaproponować uczniom proste gry językowe, takie jak Find someone who..., Two truths and a lie, This or that? czy A lot in common, które nie tylko pomogą im się poznać, ale też przypomną podstawowe słownictwo i struktury.
Warto przygotować proste karty pracy, które będą wsparciem dla tych aktywności oraz siatki zadań do Find someone who..., szablony do Two truths and a lie czy listy wyborów do This or that?, które uczniowie mogą zakreślać lub kolorować. Takie materiały dają uczniom poczucie bezpieczeństwa, pomagają mniej śmiałym i stanowią świetną bazę do mówienia, nawet przy ograniczonym zasobie słownictwa. Ważne, żeby zaplanowane aktywności były uporządkowane, zajmowały kilka minut, dawały możliwość użycia języka angielskiego w bezpiecznym i ciekawym środowisku.
Dla młodszych dzieci sprawdzą się również piosenki, ruchowe zabawy i kolorowe obrazki – możesz przygotować karty pracy związane z dowolnym tematem lub skorzystać ze specjalnie zaprojektowanej i dostosowanej do możliwości ucznia teczki językowej, która znacznie ułatwi przeprowadzenie lekcji, kiedy nie mamy jeszcze podręczników.
1. Find someone who...
Cel: integracja, powtórka słownictwa i struktur pytających
Opis: Przygotuj listę zadań typu: Find someone who has a pet, Find someone who went to the seaside, Find someone who can play an instrument. Uczniowie chodzą po klasie i zadają sobie pytania, np. Do you have a pet? Gdy znajdą osobę pasującą do opisu, zapisują jej imię obok zadania.
Wariant: Dla młodszych uczniów można uprościć listę lub przeprowadzić ćwiczenie w formie zabawy na dywanie. Dzieci rysują to, co lubią, nauczyciel mówi Find someone who likes ice-cream itp.
2. Two truths and a lie
Cel: mówienie o sobie, rozwijanie słuchania ze zrozumieniem
Opis: Każdy uczeń mówi o sobie trzy zdania – dwa prawdziwe i jedno nieprawdziwe (np. I have two sisters. I visited Italy. I hate pizza.). Reszta klasy zgaduje, które zdanie to kłamstwo.
Wariant: Dla młodszych uczniów możesz pomóc im przygotować zdania wcześniej lub przeprowadzić grę jako nauczyciel – dzieci zgadują, które zdanie o tobie jest fałszywe.
3. This or that?
Cel: rozgrzewka językowa, poznanie się nawzajem
Opis: Uczniowie odpowiadają na proste pytania z wyborem, np. Cats or dogs? Summer or winter? Chocolate or vanilla? Można to przeprowadzić ustnie, w parach, albo fizycznie – uczniowie przechodzą na wybraną stronę klasy w zależności od odpowiedzi.
Wariant: Świetna aktywność ruchowa, szczególnie na początek lekcji, niezależnie od wieku.
4. A lot in common (ćwiczenie zaprezentowane na jednym ze szkoleń EduNation)
Cel: wzmacnianie relacji w grupie, poznanie się nawzajem
Opis: Uczniowie są podzieleni na grupy maksymalnie 4-osobowe. Każdy zapisuje na karteczkach samoprzylepnych typu post-it coś o sobie, np. co lubi? (1 rzecz na 1 karteczce). Każda grupa ma także kartkę A4, do której na brzegach uczniowie przyklejają swoje zapiski (jeden brzeg = jeden uczeń). W grupach uczniowie szukają pomiędzy sobą podobieństw i łączą liniami zapiski na karteczkach samoprzylepnych. Szukamy podobieństw szeroko rozumianych, np. jeśli ktoś lubi koty a inna osoba psy – mamy coś wspólnego, bo lubimy animals!
Komentarze (0)