Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Załóż konto w naszym sklepie
Jak zachęcić dziecko w młodszym wieku szkolnym do nauki angielskiego? Praktyczne wskazówki

Nauka języka angielskiego to bardzo praktyczne i potrzebne działanie. We współczesnym świecie pełnym możliwości podróżowania, nawiązywania kontaktów, a nawet pracy za granicą język angielski wydaje się niezbędny. Aby opanować go w jak najlepszym stopniu, naukę warto rozpocząć już od najmłodszych lat.

Nauka dziecka w rzeczywistości jest zadaniem dla dorosłych, którzy wierząc w językowy sukces dziecka, znajdą najlepszą dla niego drogę do poznania języka. W dzieciństwie wiele zależy właśnie od rodziców, dziadków, nauczycieli czy opiekunów, którzy poprowadzą dzieci na edukacyjnej drodze.

Spis treści:

  1. Dzieci lubią się uczyć
  2. Co zachęca do nauki?
  3. Co pomaga się uczyć?

Dzieci lubią się uczyć

Dzieci w młodszym wieku szkolnym (6–10 lat) to osoby, które naturalnie chłoną wiedzę. Lubią się uczyć, chcą wiedzieć więcej. Są ciekawe świata, a zadaniem dorosłych, którzy chcą je wspierać, jest podtrzymywanie tej ciekawości. Jedno jest pewne: to od ciebie – dorosłego zależy podejście dziecka do nauki języka. Masz wiele możliwości na rozbudzenie chęci i ciekawości do poznawania angielskich słówek i struktur gramatycznych. Ze świadomością tego, co zachęca i wspiera w uczeniu możesz pomóc swojemu dziecku.

Co zachęca do nauki?

Nauka często kojarzy się z trudem i wysiłkiem. W rzeczywistości jednak może być czymś zupełnie innym, czymś naturalnym i przyjemnym. To właśnie przyjemność i pozytywne emocje motywują do działania. Naukowcy są zgodni – emocje wpływają na proces przyswajania wiedzy. Jeśli coś lubimy i sprawia nam radość, chętniej podejmujemy wysiłek. To samo musi dotyczyć nauki języka obcego przez dzieci – pozytywne emocje. Należy wybierać aktywności, które dziecko lubi. Przyswajanie słówek, poznawanie struktur i budowanie świadomości językowej powinno odbywać się w miłej atmosferze. Warto zadbać, aby kojarzyło się z tym, co jest bliskie dzieciom – zabawą. Właśnie w zabawie, która jest naturalną formą spędzania czasu, można bardzo wiele się nauczyć.

Angielski, który wspiera i rozwija. Daj dziecku językowy start w stronę sukcesu!

Angielski. Karty pracy. Zerówka

Angielski. Karty pracy. Zerówka

Angażująca pomoc edukacyjna, która rozwija podstawowe słownictwo, pozwala osłuchać się z językiem, wspiera koncentrację i oswaja dziecko z angielskim przez zabawę. Proste ćwiczenia, barwne ilustracje i przyjazna forma sprawiają, że nauka staje się przyjemnym rytuałem. To doskonały start dla każdego malucha!

Poziom:
A0
19,92  zł

Co pomaga się uczyć?

Dzieci to młodzi ludzie, którzy nie mają jeszcze dobrze wykształconych schematów uczenia się. Nie zawsze wiedzą, co im pomaga, a co przeszkadza. Nie potrafią wybierać metod i środków, dzięki którym dużo się nauczą. Rolą dorosłego jest towarzyszenie im w tej drodze i mądre wspieranie.

Co w takim razie pomaga się uczyć?

  • Ciekawe i czytelne pomoce, np. karty pracy do nauki angielskiego – dobrze zaprojektowane materiały będą wspierały proces nauczania i uczenia się. Należy pamiętać, aby materiały proponowane dziecku były czytelne, aby ilość informacji nie przytłoczyła. Zbyt wiele ilustracji czy tekstu na stronie może zniechęcić. Materiały dobrej jakości, porządnie wydrukowane i zawierające elementy bliskie dziecku, jak zwierzątka czy dinozaury, na pewno wydadzą się ciekawsze, dzięki czemu maluch chętnie weźmie się za wykonywanie ćwiczeń.
  • Materiały dostosowane do wieku – gry, zabawy czy filmy na odpowiednim poziomie na pewno zachęcą do nauki języka. Zbyt trudne mogą odstraszyć lub zniechęcić, szczególnie, gdy towarzyszy im ciągła porażka. Zbyt łatwe demotywują i powodują znudzenie. Nie pobudzają umysłu do wysiłku, a tym samym nie dają poczucia sukcesu.
  • Tematyka bliska dziecku – w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym dzieci nie działają jeszcze sprawnie na poziomie abstrakcyjnym. Po pierwsze nie wszystko są sobie w stanie wyobrazić, czy zrozumieć, ale też często nie interesuje ich to, czego nie znają. Warto więc pamiętać, aby angielskie słownictwo czy struktury dobierać pod względem użyteczności. Większości małych dzieci na tym etapie nie przyda się znajomość nazw organów wewnętrznych człowieka, ale już części ciała będą realne i potrzebne.

Wczesna nauka angielskiego, trwały efekt. Pomóż dziecku rozwinąć językowy potencjał!

Angielski. Karty pracy. Klasa 1

Angielski. Karty pracy. Klasa 1

Idealny start w świat języka angielskiego! Barwnie ilustrowane i angażujące ćwiczenia rozwijają angielskie słownictwo i utrwalają podstawy gramatyki w atrakcyjnej formie, a nagrania MP3 pozwalają dziecku osłuchać się z melodią języka. Ćwiczenia zostały stworzone tak, by nauka była łatwa i pełna zabawy – zarówno w szkole, jak i w domu. Daj dziecku pomoc edukacyjną do szybkiego językowego startu!

Poziom:
A0
19,92  zł

  • Gratyfikacja – można ją potocznie nazwać nagrodą. Warto jednak pamiętać, że nie chodzi tutaj o nagrodę materialną. Zachętą do nauki języka angielskiego dla dziecka jest już samo osiągnięcie sukcesu. Poczucie bycia w czymś dobrym. Taką nagrodą może być też zadowolenie rodzica, który cieszy się z sukcesu dziecka. Maluszki nagradzane są brawami i uśmiechem, gdy powiedzą pierwsze słowo, zaczną chodzić lub zaśpiewają piosenkę. Takie same potrzeby mają też starsze dzieci, być może nie oczekują już braw, ale powiedzenie: Sam/a rozwiązałeś/aś tę krzyżówkę. Jestem pod wrażeniem. zmotywuje do dalszego działania.
  • Wspólne działanie – większość dzieci lubi spędzać czas z rówieśnikami, rodziną czy nauczycielami. Twoja obecność więc wpływa na motywację dziecka. Opiekun, który jest zainteresowany tym, co robi dziecko pomaga mu się uczyć. Młodsze dzieci chcą pokazać, że coś zrobiły, że potrafią. Chcą dzielić się efektami pracy.
  • Wyznaczanie celu – każda nauka powinna mieć cel. Dla dzieci musi on być realny i możliwy do osiągnięcia w niedługim czasie. Takimi celami nauki języka angielskiego może być: rozumienie bajek, samodzielne rozwiązywanie krzyżówek czy też umiejętność zamówienia sobie lodów podczas zagranicznych wakacji. Ważne, aby w czasie zdobywania umiejętności językowych rozmawiać z dzieckiem o tym, po co to robi, do czego mu się to przyda. Wtedy taka nauka nie jest jedynie teorią, ale staje się środkiem do osiągnięcia korzyści, zrealizowania celu.
  • Powtarzalność – istnieje pojęcie z zakresu nauczania języków obcych, które nazywa się drylem językowym. Jest to metoda polegająca na wielokrotnym, wręcz mechanicznym, powtarzaniu słowa lub frazy, aby ją utrwalić. Jest metodą kontrowersyjną być może ze względu na aspekt mechaniczny. Jednak trzeba przyznać, że sama w sobie jest dość naturalna. Aby zapamiętać jakieś angielskie słowo lub regułę gramatyczną po angielsku, należy jej używać, czyli powtarzać. Ćwiczenia i aktywności w czasie nauki języka angielskiego warto dobierać tak, aby ten sam materiał powtarzał się na różne sposoby. Nie należy bać się wielokrotnego spotkania z tym samym słownictwem. Dopiero przećwiczone wielokrotnie zapadnie w pamięć. Dlatego karty z zadaniami dla dzieci utrwalają materiał na różne sposoby. Nie możemy bowiem wymagać zapamiętania np. nazw kolorów, jeśli pojawią się tylko raz czy dwa.
  • Wsparcie w pokonywaniu trudności – nie każde dziecko wszystko od razu potrafi, nie każde radzi sobie z zadaniami. Bardzo ważnym elementem, szczególnie w nauce języka obcego, który nie jest dla dziecka codziennością, jest towarzyszenie mu i dostrzeganie jego potrzeb. Wsparciem może być słowo zachęty: Dasz radę to zrobić. Może być to pytanie o to, jak sobie radzi. Przede wszystkim jednak wsparciem będzie wyjaśnienie zadania, którego dziecko nie potrafi zrobić. Być może mała wskazówka lub wspólne rozwiązywanie pomoże uczyć się dalej.

Chcesz skutecznie wspierać dziecko w nauce angielskiego? Poznaj sprawdzone książki do angielskiego dla dzieci – od zerówki po klasę ósmą »

Sabina Piłat – nauczycielka, edukatorka i autorka bloga Nauka w plecaku

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Loading...